2025-08-03
横須賀市猿島「Sense Island-感覚の島-暗闇の美術島2021」



【開催場所】
神奈川県横須賀市猿島内
【開催期間】
2022年1月22日~3月6日
【公式URL】
SENSE ISLAND/LAND 感覚の島と感覚の地 2024
【導入製品】
【開催概要】
2022年横須賀市猿島内で開催された「Sense Island-感覚の島-暗闇の美術島2021」にて細井美裕様の作品「Theater me」に協力をさせていただきました。本展示会は東京湾に浮かぶ猿島を丸ごと表現の舞台に使った展示会になります。人工的な光や時間の概念を避けて、夜間のみの開園(16:50~21:00)となります。暗闇の中での表現となりますので、余計なものを取っ払って自分の感覚を存分に研ぎ澄ますことで体験することができる都内では味わえない趣旨になります。
今回細井氏は猿島の砲台置き場に着目し、砲台置き場の限られたスペースに新たな空間を表現されました。一時は人間が支配していた空間ですが、現在は自然保護の観点から砲台跡も草が生い茂しげり寂しい洞穴がポッカリと開いているだけの空間です。私どもも最初にこの企画を伺い、写真などで現場を拝見した時も、どのような展示になるのかまったく見当がつきませんでした。かつ、細井氏の作品は音で表現をする作品になりますが、なんと今回は音を出しません。自然島で織りなす自然の音を展示致しました。細井氏は2012年開催の「アートと音楽-新たなる共感覚を求めて」からもインスピレーションを受けて、当社パネルに興味を持っていただきました。パネルも実際にご自身で加工し作品に組み込むんでおり、作品に込める情熱を感じさせられました。細井様の作品までに至る工程は、下記からもご覧いただけますので、ぜひご参照くださいませ。
【展示にまつわる記事】
電気の無い無人島で自分を引き出す孤独な劇場【第19回】realize〜細井美裕の思考と創発の記録 – サンレコ 〜音楽制作と音響のすべてを届けるメディア
【細井美裕氏 Profile】
1993年生まれ、慶應義塾大学総合政策学部卒業。多重録音作品のほか、マルチチャンネル音響をもちいたサウンドインスタレーションや舞台作品など、空間の認識や状況を変容させる音に焦点を当てた作品を制作。近年は国内外でアーカイブ、リサーチベースのプロジェクトに取り組む。
これまでの展示にBarbican Centre(ロンドン)、IRCAM(フランス国立音楽音響研究所)、長野県立美術館、ロームシアター京都、愛知県芸術劇場、日比谷公園、国際音響学会、NTT ICC、YCAM、など。
Case Study: SHIZUKA Stillness Panel Installed at “Sense Island – Dark Museum of Sensory Art 2021” on Sarushima Island
Location
Sarushima Island, Yokosuka City, Kanagawa Prefecture, Japan
Event Period
January 22 – March 6, 2022
Official Website
SENSE ISLAND / LAND – Sensory Island and Sensory Land 2024
Product Used
SHIZUKA Stillness Panel (Silver Type)
Project Overview
In 2022, SHIZUKA supported artist Miyu Hosoi in her work titled “Theater me” at the exhibition “Sense Island – The Dark Museum of Sensory Art 2021,” held on Sarushima Island, Yokosuka. This unique nighttime-only event transformed the entire uninhabited island into an immersive artistic venue, operating from 4:50 PM to 9:00 PM.
The exhibition avoided artificial lighting and clocks, inviting visitors to heighten their senses and fully engage with the natural environment in complete darkness—a concept rarely experienced in urban Tokyo.
Installation Concept
Artist Miyu Hosoi focused on an abandoned gun battery site on the island. Once a man-made military installation, it has since returned to nature, now overgrown with grass and appearing as a quiet, hollow cavern. Initially, even we at SHIZUKA found it difficult to imagine how this space could become an artwork.
Notably, despite being a sound-based artist, Hosoi chose not to use artificial sound in this work. Instead, she highlighted the natural sounds of the island itself—wind, water, foliage—as the sonic mediu